Navigatie Link overslaanHome » Je bijBouwe hypotheek » Je bouwdepot

Je bouwdepot

Zodra je hypotheek rond is en je een bouwdepot hebt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met de verbouwing. Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt.

Declaratie uit je bouwdepot


Nadat je hypotheek bij de notaris gepasseerd is stuurt de notaris de hypotheekakte naar ons toe. Zodra wij die ontvangen hebben, sturen wij je per post een welkomstbrief toe. Bij deze welkomstbrief zitten de declaratieformulieren voor je bouwdepot. Deze kun je gebruiken om één of meerdere nota’s te declareren. Je kunt daarbij aangeven of ze aan jou of aan de uitvoerende partij uitbetaald moeten worden.

Heb je vragen over je ingediende declaraties? Bel dan met 010 242 15 19, op werkdagen tussen 9.00 en 17.30. Een medewerker van Quion (zij verwerken ook je declaraties) zal je dan te woord staan.


Snelheid van de verwerking


De verwerking van je declaratie duurt 7 werkdagen. We beseffen dat dit een vrij lange doorlooptijd is. We zijn druk bezig met het ontwikkelen van een systeem waarmee de verwerkingstijd in de toekomst korter wordt. Helaas kan het vanwege de vereiste handelingen op dit moment niet sneller. We hopen op je begrip hiervoor.

Wordt je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij je rekening uit. Als je bankiert bij dezelfde bank als wij, dan staat het geld de dag dat wij uitkeren op je rekening. Als dit niet zo is, dan kan het nog een dag duren voordat je het geld op je rekening ziet verschijnen.

Als je declaratie wordt afgekeurd laten we je dit weten per e-mail en zal je opnieuw je declaratie moeten indienen. Vanaf het moment dat je de declaratie opnieuw hebt ingediend samen met de nota’s en eventuele betaalbewijzen duurt het weer max. 7 werkdagen tot je nieuwe declaratie verwerkt wordt.

Dit wil je natuurlijk voorkomen. De grootste reden van afwijzen is dat het declaratieformulier niet juist is ingevuld. Dit kan je voorkomen als je rekening houdt met de hieronder aangegeven eisen.


Je declaratieformulier invullen


Let goed op dat je declaratie voldoet aan de volgende eisen:

  • Op de factuur, nota of rekening staat het adres van het huis waarvoor de hypotheek is afgesloten.

  • De factuur, nota of rekening komt overeen met je verbouwingsplan. Op je verbouwingsspecificatie heb je verschillende kostenposten opgegeven en het geld wordt in verschillende rubrieken gehouden die met codes aangeduid worden. Geef voor elke declaratie met een code aan uit welke rubriek we de factuur moeten betalen. De rubrieken en bijbehorende codes die bij jou van toepassing zijn vind je terug in de welkomstbrief.

  • De factuur, nota of rekening is voor werkzaamheden of producten die zorgen voor een betere staat van je nieuwe huis.

  • De factuur, nota of rekening is betaald of verschuldigd aan bijvoorbeeld je aannemer of hovenier. We betalen niet uit op basis van niet-betaalde bestelbonnen of offertes.

  • Voor nog verschuldigde betalingen kan je ervoor kiezen om de declaratie te laten uitkeren aan je leverancier.

  • De bestemming van de betaling een Nederlands bankrekeningnummer is.

  • Het formulier leesbaar is, ingevuld met blokletters.


E-mail je declaratie naar bouwdepot@bijbouwe.nl. Voeg je declaratieformulier en rekeningen samen in één PDF-bestand en stuur deze als bijlage mee in je e-mail. Stuur je het formulier en de rekeningen niet in één bestand, dan hebben wij meer tijd nodig om de rekeningen te betalen.


Codes die gebruikt kunnen worden op het declaratie-formulier zijn:


BK


Badkamer (en sanitair)

BZ

Buitenzonwering/luiken

DK

Dakbedekking

DW

Diverse werkzaamheden

EV

Energiebesparende voorzieningen

GR

Gevelrenovatie

KN

Keuken

LA

Leges en architectkosten

RK

Ramen en kozijnen

SW

Schilderwerk

TI

Technische installaties

TN

Tuin

UG

Uitbouw-garage

VL

Vloer

VM

Volumevergrotend meerwerk

ZO

Zonnepanelen (geen EBV)

Nummer

Bouwtermijn


Extra declaratieformulier aanvragen


Om nieuwe declaratieformulieren aan te vragen stuur je een e-mail aan bouwdepot@bijbouwe.nl met in de onderwerp regel "Extra declaratie-formulieren", je hypotheeknummer en je achternaam.


Bouwdepot verlengen


De standaard termijn voor een bouwdepot is in het geval van nieuwbouw 18 maanden en in het geval van bestaande bouw 9 maanden. Het kan echter zijn dat je net iets meer tijd nodig hebt. We bieden daarom de mogelijkheid om je bouwdepot eenmalig met 6 maanden te verlengen. Er wordt dan alleen geen rentevergoeding meer gegeven over het uitstaande saldo.

Om je bouwdepot te verlengen, vragen wij je om een e-mail te sturen aan bouwdepot@bijbouwe.nl met in de onderwerp regel "Verlengen bouwdepot", je hypotheeknummer en je achternaam. In de e-mail willen we je dan vragen om uit te leggen waarom het bouwdepot verlengd moet worden.


Verbouwplan veranderen


Tijdens je verbouwing kan het voorkomen dat plannen veranderen. Voordat je hiervoor de declaraties in gang kan zetten is het van belang om deze verandering aan ons door te geven.

Om je verbouwplan te veranderen, vragen wij je om een e-mail te sturen aan bouwdepot@bijbouwe.nl met in de onderwerp regel "Rubriekswijziging bouwdepot", je hypotheeknummer en je achternaam. In de e-mail willen we je dan vragen om aan te geven wat de wijziging moet zijn. Beschrijf hoe het bouwdepot eruitzag en hoe het moet worden (oude en nieuwe situatie).

Zijn er in de nieuwe situatie andere rubrieken aangegeven dan in het taxatierapport? Dan moet je door dezelfde taxateur een opgave laten maken van de nieuwe situatie (gewijzigde verbouwingen en nieuwe marktwaarde na verbouwing). De marktwaarde na verbouwing mag niet minder zijn dan de oorspronkelijk getaxeerde marktwaarde na verbouwing.


Stopzetten van je bouwdepot


Als je de geplande verbouwingen hebt doorgevoerd en je houdt geld over, dan kun je jouw bouwdepot stopzetten. Is er nog een bedrag over in het bouwdepot? Dan lossen we dat af op je hypotheek.

Om je bouwdepot stop te zetten, vragen wij je om een e-mail te sturen aan bouwdepot@bijbouwe.nl met in de onderwerp regel "Stopzetten bouwdepot", je hypotheeknummer en je achternaam.